کد مطلب: 13508
27 آذر 1396،‏ 19:16:37
گزارش خبری؛

بریز و بپاش دولت در بودجه 97 برای مشاور رئیس جمهور؛ دریغ از مردم محروم خراسان‌جنوبی/ اعتبار بوی نامطبوع فرودگاه امام 20 برابر اعتبار راه آهن


متاسفانه دولت در حالی در بودجه 97 اعتبارات را از راه آهن خراسان‌جنوبی دریغ کرد که چندین برابر این اعتبار برای مشاور رئیس جمهور و رفع بوی نامطبوع فرودگاه امام خمینی پیشنهاد شد.

به گزارش فردوس برین به نقل ازخاورستان، راه آهن خراسان جنوبی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی خراسان‌جنوبی است که هم اکنون بیش از 16 سال از مطرح شدن و وعده و وعیدها در مورد آن می گذرد، از سال 94 بود که با تهدید به استعفای نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، در ردیف بودجه قرار گرفت اما بعد از این دولت با یک اصلاحیه همین اعتبار انگشت شمار را به 7 میلیارد تومان کاهش داد.

علی رغم تلاش مسئولان و نمایندگان مجلس استان برای قرار گرفتن این پروژه در ردیف بودجه، اما متاسفانه دولت اهتمامی در مورد اجرای آن ندارد و در بودجه سال 97 نیز این اعتبار 5 میلیارد تومان پیشنهاد کرده است.

کاظم ولی پورمطلق، رئیس اداره برنامه و بودجه اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان، اظهارکرد: اعتبار مصوب راه آهن خراسان جنوبی در قانون بودجه سال 94 ابتدا 10 میلیارد تومان تعیین شد که بعدا پس از انجام یک اصلاحیه به 7 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد، این اعتبار در قانون بودجه سال 95 هم 9 میلیارد و 400 میلیون تومان و در سال 96 ، 5 میلیارد و 380 میلیون تومان مصوب شد.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه میزان تخصیص اعتبارات راه آهن استان طی این سه سال، صفر بوده است و هیچ گونه تخصیص اعتباری نداشته ایم.

رئیس اداره برنامه و بودجه اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تاکنون تنها اعتباری که برای راه آهن استان تخصیص پیدا کرده است، 550 میلیارد تومان اسناد خزانه در سال 95 و بابت پرداخت مطالبات مشاور پروژه بوده است که ردیف جدایی بوده و به اعتبارات بودجه ای ربطی نداشته است.

افضلی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز به خاورستان، گفت: متاسفانه بودجه راه آهن خراسان جنوبی در لایحه تقدیمی دولت به مجلس، 5 میلیارد تومان تعیین شده است که با این مبلغ هیچ کاری نمی توان انجام داد.

این کم لطفی دولت به مهم ترین پروژه خراسان جنوبی در حالی است دولت برای پروژه های دیگری هم چون رفع بوی نامساعد اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) ساعتی ۱۱.۵میلیون و 100 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است اما برای استان محرومی چون خراسان جنوبی برای راه آهن و پروژه مهم و زیر ساختی این استان مبلغ 5 میلیارد تومان از سوی دولت در نظر گرفته شده است.

در حالی دولت از استان محروم و دور افتاده ی خراسان‌جنوبی اعتبارات را دریغ می‌کند و این اعتبارات به این استان نمی رسد که بریزو بپاش های بسیاری را در بودجه 97 شاهد هستیم.

دولت در بودجه 97، اعتبار 33 میلیاردی برای موسسه مشاور اقتصادی روحانی اختصاص داده است که مسعود نیلی قرار است با اعتباراتی که از دولت می گیرد برای توسعه شبکه مجازی موسسه اش روزی 11 میلیون تومان هزینه کند که پنج میلیارد و 600 میلیون تومان برای برگزاری 65 نشست و 40 کارگاه آموزشی هزینه خواهد کرد.

آنچه این روزها از دولتی نصیب راه آهن خراسان جنوبی شده وعده هایی بیش نبوده است.

اعتبار مصوب شده دولت برای راه آهن خراسان جنوبی طی سه سال روی هم کمتر از 22 میلیارد تومان هم نمی‌شود که تاکنون از این میزان هیچ نقدینگی اختصاص نیافته است، در حالی که حداقل برای آغاز این پروژه 50 میلیارد تومان نیاز است.

 در هر برهه ای از زمان، مسئولان قول های متفاوتی درباره کلنگ زنی، اجرا، مناقصه و ... این پروژه داده اند؛ اما هر بار به دلیل بی توجهی دولت این وعده ها پوچ از آب درآمده است.

7شهریور ماه سال 93 محمدباقر نوبخت در سفری یک روزه به خراسان جنوبی در تسریع اجرای پروژه راه آهن، انتقال آب، دوبانده کردن راه‌های مواصلاتی و تخصیص اعتبارات برای تقویت زیرساخت‌های خراسان جنوبی اشاره کرد.

روحانی هم در سفر دی ماه سال 93 به خراسان جنوبی در جمع مردم در استادیوم آزادی اعلام کرد: قول می‌دهم بیرجند و استان خراسان جنوبی به راه آهن سراسری متصل شود، در بودجه سال 94 ردیفی پیش‌بینی شده و 10 میلیارد تومان پول برای مطالعه و طراحی راه آهن خراسان جنوبی قرار داده شده است که قول می‌دهم دولت با همت موضوع راه‌آهن خراسان جنوبی را دنبال کند تا این استان به راه آهن سراسری متصل شود و هم در زمینه مطالعه و طراحی و هم در زمنیه سرمایه‌گذاری و فاینانس هر قدمی که برداریم به اطلاع مردم می‌رسانیم.

سال 94 هم معاون اول رئیس جمهور در سفری که به استان داشت در بدو ورود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خراسان جنوبی در آینده نزدیک صاحب راه آهن می‌شود و پروژه راه‌آهن شرق کشور که از چابهار به مشهد متصل می‌شود پس از اتصال به زاهدان به بیرجند و با عبور از دیگر شهرهای خراسان جنوبی به مشهد می‌رسد.

اسحاق جهانگیری به دوران پساتحریم هم اشاره‌ای داشت و گفت: در دوران پساتحریم منابع مالی جدیدی در اختیار کشور قرار می‌گیرد که امیداوریم با این منابع طرح‌های توسعه‌ای بیشتری به اجرا درآید و بتوانیم در خراسان جنوبی پروژه راه‌آهن را به‌طور کامل اجرایی کنیم. اما از این سفر چند ساعته هم چیزی عاید مردم خراسان جنوبی نشد.

پرویزی استاندار خراسان جنوبی 17 آبان ماه 95 با اشاره به دیدارش با رئیس جمهور در زمینه راه آهن خراسان جنوبی، گفت: روحانی بر مشکلات استان خراسان جنوبی و برطرف کردن آن تأکید دارد و بر تسریع در اجرای مصوبات سفر کاروان تدبیر و امید به خراسان جنوبی و اجرایی شدن اتصال استان به خط ریلی راه آهن سراسری تأکید کرده است.

پرویزی افزود: رئیس جمهور تأکید کرد اتصال خراسان جنوبی به خط ریلی راه آهن سراسری نیاز به توجه ویژه دارد.

رئیس جمهور هم در دومین سفر خود به خراسان جنوبی در دوم فروردین 96  در خصوص پروژه راه آهن استان گفت: در صورت جذب «فاینانس» قول می‌دهیم برای پروژه راه آهن خراسان جنوبی از محل صندوق توسعه ملی اعتبار تأمین کنیم.

پرویزی استاندار خراسان جنوبی نیز سوم اردیبهشت ماه در نشست خبری خود خبر از کلنگ زنی پروژه راه آهن داد و گفت: در 6-7  ماه گذشته در این حوزه تلاش‌های خوبی انجام شده و اسناد مناقصه دو قطعه آماده شده است که امیدواریم قبل از پایان دولت یازدهم مناقصات آن برگزار، پیمانکاران مشخص و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

رجبی، مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه اعتبار مصوب امسال راه آهن استان پنج میلیارد تومان است که این اعتبار رقمی درخوری برای این پروژه نیست و باید این پروژه به مناقصه گذاشته شود، بیان کرد: اگر قرار است پروژه راه آهن انجام شود باید حداقل 40، 50 میلیارد تومان در سال اعتبار مصوب داشته باشد چون که برای این پروژه قول داده اند و در سفر رئیس جمهور مصوب شده است این کار را باید انجام بدهند.

در واقع اکنون مسئولان دولتی از ابتدای آغاز به کار خود در دولت وعده محقق شدن پروژه راه آهن خراسان جنوبی را می دهند اما هنوز این وعده های توخالی کار به جایی نبرده است و تنها در حد شعار باقی مانده که توسط مسئولان مختلف تکرار شده و هنوز هم خبری از آن درنیامده است.

پرویزی، استاندار سابق خراسان جنوبی در حالی از کلنگ زنی این پروژه قبل از اتمام دولت یازدهم خبر داده بود که این وعده هم محقق نشد و اکنون بخشی از پروژه راه آهن در خراسان رضوی به مناقصه رفته است و خبری از کلنگ زنی راه آهن در خراسان جنوبی نیست.

نه تنها هنوز این وعده پرویزی محقق نشده بلکه وی دوباره در نشست خبری دیگری در 31 مردادماه جاری گفته است: امیدواریم طی یک ماه آینده بحث عملیات ریل گذاری راه آهن استان را با حضور وزیر راه داشته باشیم که به طور قطع بزرگترین اتفاق در خراسان جنوبی خواهد بود.

این طور که به نظر می رسد متاسفانه گویا کم لطفی های دولت در خصوص خراسان جنوبی و پروژه راه آهن استان همچنان ادامه دارد و قرار نیست هیچ کدام از وعده های مسئولان در خصوص پروژه راه اهن جامه عمل به خود بگیرد چرا که اعتبارات مصوبی دولت به پروژه راه آهن هر سال کمتر از پارسال می شود.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

آخرین اخبار

پربازدیدها